علت افتادگی پوست چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟


اگر تجربه کاهش وزن در سالن‌های بدنسازی را دارید، احتمالاً می‌دانید که افتادگی پوست یکی از عوارض رایج کاهش وزن است. البته علت‌های دیگری نیز برای افتادگی و شل شدن پوست وجود دارد. شل شدن پوست (چه در صورت و چه در بدن) اغلب با از بین رفتن چربی مرتبط است. تخریب یا کاهش کلاژن و الاستین در درم یکی دیگر از دلایل شل شدن پوست است. در حالی که افتادگی پوست ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، احتمال آن با افزایش سن افراد، بیشتر می‌شود. از دست دادن وزن به میزان قابل توجه و همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها ممکن است باعث افتادگی در پوست شوند..

دلیل افتادگی و شل شدن پوست چیست؟

اگر بخواهیم به دلایل شدن شدن و افتادگی پوست اشاره کنیم، یکی از این دلایل افزایش سن است که نمی توانید جلو بالارفتن سن خودتان را بگیرید اما با انجام روش هایی می توانید از شل شدن زودهنگام پوست جلوگیری کنید.

بطور کلی دلایل افتادگی و شل شدن پوست صورت عبارتند از:

  • بالا رفتن سن
  • عوامل ژنتیک
  • تغذیه نامناسب
  • استعمال سیگار
  • کاهش وزن های سنگین و غیرعلمی     
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب برای مدت طولانی
  • عوامل محیطی مانندکارکردن درمحیط خاص

برای رفع افتادگی پوست روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید در خانه انجام دهید و به سفت شدن پوست صورت کمک کنید. اما در بعضی مواقع افرادی که روی بازوها، ساق پاها، شکم و گردن پوست اضافه دارند، و پوست بیش از حد کشیده شده و به طور طبیعی قابل بازگشت به شکل اولیه نیست، ممکن است با تصمیم متخصص پوست برای درمان افتادگی پوست نیاز به روش‌های غیرجراحی داشته باشند.

روش های پیشگیری و درمان شل شدن و افتادگی پوست صورت

با توجه به تحقیقات و بررسی های بسیار زیادی که در رابطه با افتادگی و از دست دادن حالت ارتجاعی و کشش پوست تا به امروز توسط پزشکان انجام شده است، راهها ها و متد های بسیار متنوعی برای درمان مشکل شلی و افتادگی پوست ابداع و کشف شده است. از جمله مراقبت های و روش های پیگیرانه ای که افراد باید به آن توجه کنند عدم قرار گرفتن به مدت طولانی در زیر نور مستقیم خورشید می باشد. نور خورشید به دلیل داشتن برخی اشعه های مضر برای صورت می تواند بر کلاژن های پوست صورت تاثیرات منفی داشته باشد و به مرور زمان سبب آسیب به پوست صورت شود.

همان طور که در قسمت فوق نیز اشاره شد، سیگار می تواند آثار مخربی بر پوست داشته باشد. لذا عدم استفاده از دخانیات و ترک آن می تواند از آسیب بر پوست فرد پیشگیری کند. به رژیم غذایی خود اهمیت بسیاری قائل شوید و سعی کنید حتما در برنامه غذایی خود از میوه ها و سبزیجات و همچنین غذاهای سالم که دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند استفاده کنید. ورزش کردن برای سلامتی پوست بدن و صورت بسیار موثر است و معمولا همه افرادی که به طور دائم ورزش می کنند دارای پوستی با نشاط و زیبا هستند.

افرادی که دچار افتادگی پوست صورت شده اند می توانند با ماساژ دادن روزانه پوست صورت خود تاثیرات مثبت به سزایی در درمان آن داشته باشند. ماساژ دادن باعث افزایش جریان گردش خود در زیر پوست می شود و همین عامل می تواند مواد مغذی را به خوبی برای تقویت پوست تامین کند. سعی کنید برنامه خواب خوبی و اصولی داشته باشید و حتما در طول شب حداقل به مدت 7 ساعت خواب کافی داشته باشید. خواب تاثیر مستقیم و بسیار زیادی در حالات و فرم پوست صورت دارد لذا در صورتی که شخص برای مدتی خواب کافی نداشته باشد می تواند تاثیر آن را به خوبی در پوست صورت خود رویت کند.

از جمله روش های حفظ و مراقبت از پوست صورت که تاثیر زیادی در پیشگیری و همچنین درمان چین و چروک و شل شدگی پوست دارد، استفاده از ماسک های تقویت کننده پوست صورت می باشد. امروزه ماسک های متنوعی جهت تقویت کردن پوست در بازار موجود است که فرد می تواند با توجه به شرایط و ویژگی های پوستی خود، ماسکی مناسب را انتخاب کند.

درمان افتادگی پوست با لیزر :

استفاده از لیزرهای تهاجمی که منجر به لایه برداری سطح پوست و تحریک آن برای افزایش کلاژن سازی می شود بهترین راهکار برای درمان افتادگی پوست و جوانسازی صورت می باشد. برای درمان شل شدن پوست و افتادگی بدن از روش های جراحی مانند لیپوماتیک می توان بهرمند شد. اگر افتادگی خفیف دارید یا به نتایج متوسط راضی هستید، می‌توانید روش‌های خانگی را برای سفت شدن پوست صورت و بدن‌تان امتحان کنید. درمان‌های غیر تهاجمی و کم تهاجم می‌توانند باعث بهبود رنگ و خاصیت ارتجاعی پوست افتاده شوند. اگر این درمان‌ها با سبک زندگی سالم مانند ترک سیگار و برنزه نشدن همراه باشند، موثرتر خواهند بود. این روش‌ها توسط متخصص پوست انجام می‌شوند.

انواع مختلفی از لیزر درمانی وجود دارد که می‌تواند به تقویت تولید کلاژن و بهبود رنگ کلی پوست کمک کند. اکثر افراد بهترین نتایج را پس از چند نوبت درمان مشاهده می‌کنند. لیزر درمانی می‌تواند برای محکم شدن پوست بازوها و شکم و سایر نواحی بدن مفید باشد. در این روش با استفاده از نور مادون قرمز، کلاژن (پروتئین زیر پوست) گرم شده و باعث سفت شدن آن می‌شود. سفت شدن پوست صورت به کمک این روش بلافاصله پس از انجام آن قابل مشاهده است. به دلیل عدم وجود هرگونه برگشتی، این شیوه درمان به یکی از متداول‌ترین درمان‌ها برای سفت شدن پوست تبدیل شده است. مطلوب‌ترین نتیجه به کمک این روش زمانی حاصل می‌شود که دو یا سه بار درمان و هرکدام با فاصله یک ماه انجام گیرد.

این روش جهت کاهش خطوط باریک، چروک‌ها و شل شدگی، مورد تائید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته است. هرچند نتایج حاصل از این روش مانند روش لیفت و کشیدن پوست صورت و کشیدن پوست گردن (لیفت گردن) چشم‌گیر و سریع نیست اما بیماران ترجیح می‌دهند نتایج را به آرامی اما بدون بازگشت مشاهده کنند. یکی دیگر از مزایای استفاده از روش لیفتینگ گردن و صورت با لیزر، بی خطر بودن آن و تاثیر آن در بازگرداندن ظاهری جوان و پوستی سفت است.

آر اف فرکشنال :

در این روش گرمای یکنواخت و مداوم در بافت‌های زیر سطح پوست ایجاد می‌شود. باگرم شدن درم (درم که حاوی رشته‌های کلاژن است و به پوست قوام می‌بخشد به همراه روپوست، پوست بدن را تشکیل می‌دهند)، رشته های کلاژن منقبض و ضخیم شده و بافت زیر سطح پوست سفت می‌شود. طی روزهای بعد هم کلاژن جدید بوجود می‌آید که باز هم بر سفتی پوست می‌افزاید و موجب لیفت صورت در سه جهت عمودی، افقی وعمقی می‌گردد.

روش پی آر پی (PRP) :

در این روش خون بیمار گرفته شده و پس از آن پلاکت‌ها جداسازی شده و بصورت فعال شده درون بافت تزریق می‌گردند. از آنجایی که در این روش از خون خود فرد استفاده می‌گردد کاملا بدون عارضه بوده و خطر حساسیت ندارد. کلاژن سازی از حدود یکماه بعد سرعت می‌گیرد و طی سه ماه بخوبی آشکار می‌گردد.

درمان افتادگی پوست صورت با تزریق ژل:

تزریق ژل باعث سفت شدن پوست می‌شود. از جمله ژل‌های مورد استفاده در این روش می‌توان به سلول‌های چربی، اسید هیالورونیک و کلاژن اشاره نمود. بر اساس نوع ژل مورد استفاده، ممکن است هرچند ماه یا هر چند سال نیاز به تزریق مجدد وجود داشته باشید.

استفاده از روش میکرودرم ابریژن:

میکرودرم ابریژن درمانی غیرتهاجمی است که با هدف لایه‌برداری ملایم پوست و زیبایی پوست بدن انجام می‌شود. در این روش با افزایش جریان خون در پوست و اعمال مکش، سنتز کلاژن تحریک می‌شود. لذا در سنین زیر 30 سال به‌عنوان پیشگیری از افتادگی انتخاب مناسبی خواهد بود. پوست پس از تکمیل دوره درمان صاف‌تر و روشن‌تر می‌شود و رد گذر زمان در صورت شما از بین خواهد رفت.

لیفتینگ پوست با هایفوتراپی :

در روش اولتراپی (هایفوتراپی) که تکنیک پیشرفته تری نسبت به روش جراحی لیفت می باشد؛ علاوه بر سطح پوست، بافت زیرین آن نیز باز سازی شده و فرم بهتری پیدا می‌کند. هایفوتراپی در واقع تکنولوژِی نسبتاً قدیمی تری است که به تازگی برای لیفت پوست مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارد. این روش که مورد تایید FDA  (سازمان غذا و داروی آمریکا) می باشد؛ بدون جراحی از امواج قوی و متمرکز شده اولتراسوند یا همان امواج به کار گرفته شده در سونوگرافی، برای اثر گذاری بر بافت های زیرین پوستی استفاده می‌کندو بدین وسیله پوست و بافت زیرین آن جمع و کشیده می شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *