ریزش مو


خوشبختانه ریزش مو در بسیاری از موارد، می تواند علامت یک رویداد کوتاه مدت مانند عدم تعادل هورمون، استرس ، بارداری ، بیماری یا دارو باشد که همگی می‌توانند رشد و ریزش مو را تغییر دهند، در این شرایط ، موهای شما با سپری شدن این شرایط، دوباره رشد می کنند و با برطرف شدن علت، موها به الگوی رشد و ریزش طبیعی خود برمی‌گردند و مشکل متوقف می شود. دو نوع اول ریزش مو در زنان با دی هیدروتستوسترون (DHT) ، مشتق شده از هورمون مردانه (تستوسترون) در ارتباط است.

آلوپسی چیست؟

ریزش بیش از حد یا غیر طبیعی مو به عنوان آلوپسی شناخته می‌شود و انواع مختلفی دارد.

تقسیم بندی آلوپسی به شرح زیر می‌باشد :

آلوپسی که در آن فولیکول مو طبیعی بوده اما چرخه رشد مو غیرطبیعی است.

آلوپسی که به دلایل متفاوت فولیکول مو آسیب دیده است.

آلوپسی آندروژنتیک شایع ترین علت ریزش مو در زنان است. از دیگر اختلالات می توان به آلوپسی آره آتا ، تلوژن افلوویوم ، آلوپسی سیکاتریکال و آلوپسی آسیب زا اشاره کرد.

آلوپسی آندروژنتیک

اغلب زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک در تمام مناطق پوست سر دچار کم مویی می‌شوند. (در مردان مدل طاسی سر در اکثر مواقع محدود به مناطق خاصی میشود و منتشر نیست). البته در بعضی از زنان، ترکیبی از دو مدل الگوی طاسی دیده می‌شود. آلوپسی آندروژنتیک یا ریزش مو به واسطه وجود آندروژن دی‌هیدروتستوسترون رایج ترین شکل آلوپسی در مردان و زنان است. تقریباً همه افراد دارای درجاتی از آلوپسی آندروژنتیک هستند. ریزش مو معمولاً از سنین 12 تا 40 سالگی شروع می شود و اغلب ناشناخته است. با این حال، ریزش موی قابل مشاهده تقریباً در نیمی از افراد تا سن 50 سالگی اتفاق می‌افتد. التبه در زنان، آرایش مو ممکن است ریزش موی اولیه را پنهان کند.

الگوی ریزش مو در زنان با طاسی مردانه متفاوت است. در خانم ها موهای سر نازک می شود و خط موها عقب نمی رود. آلوپسی آندروژنتیک در زنان به ندرت منجر به طاسی کامل می‌گردد. همچنین در زنان ، این نوع ریزش مو با افزایش خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS همراه است. سندروم تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان با عدم تعادل هورمونی مشخص می شود که می تواند به قاعدگی نامنظم، آکنه ، پرمویی در بدن و افزایش وزن منجر شود.

علل ایجاد آلوپسی آندروژنیک در زنان

آلوپسی آندروژنیک در زنان به دلیل عملکرد آندروژن‌ها ، هورمون های مردانه است که به طور معمول فقط در مقادیر کمی وجود دارد. آلوپسی آندروژنیک می تواند در اثر عوامل مختلفی به عملکرد هورمون ها مرتبط باشد از جمله برخی کیست های تخمدان ، مصرف قرص های ضد بارداری با شاخص آندروژن بالا ، بارداری و یائسگی.
درست مانند مردان ، به نظر می‌رسد هورمون DHT حداقل تا حدی مقصر کوچک سازی فولیکول های مو در زنانی است که دچار طاسی زنان هستند. وراثت عامل اصلی بیماری است.

آناژن افلوویوم

این بیماری پس از هرگونه آسیب به فولیکول مو که باعث اختلال در فعالیت میتوزی یا متابولیکی آن در سطح سلول می شود، رخ می دهد. این ریزش مو معمولاً با شیمی درمانی همراه است. از آنجا که شیمی درمانی سلولهای سرطانی را به سرعت تقسیم می کند ، سایر سلولهای بدن که به سرعت تقسیم می شوند، مانند فولیکول‌های مو در مرحله رشد (آناژن) نیز بسیار تحت تأثیر قرار می گیرند. به زودی پس از شروع شیمی درمانی ، تقریباً 90٪ یا بیشتر موهای موجود در مرحله آناژن می توانند از بین بروند. یافته مشخصه آناژن افلوویوم ، شکستگی مخروطی ساقه های مو است. ساقه مو در اثر آسیب به ماتریکس باریک می شود. در نهایت ، شافت در محل باریک شدن شکسته و باعث ریزش مو می‌گردد.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یا طاسی منطقه‌ای بیماری است که با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً دایره ای تشخیص داده می‌شود. اکثریت بیماران زیر ۶۰ سال سن دارند و هیچ یافته دیگری به همراه ندارند. علت این بیماری می‌تواند اختلالات سیستم ایمنی مانند کم خونی ایمنی، التهاب تیروئید، دیابت و… باشد. اغلب در این بیماری فولیکول‌های مو در نتیجه حمله اشتباه توسط سیستم دفاعی بدن شخص، آسیب می‌بیند و مانع از رشد مو می‌شوند. به همین دلیل این بیماری در دسته بیماریهای ناشی از اختلالات سیستم دفاعی بدن قرار می‌گیرد.

طاسی موضعی یک اختلال خودایمن شایع و ریزش موی غیرقابل پیش‌بینی است. در بیشتر موارد، موها در مقیاس کوچکی شروع به ریزش می‌کنند. برای بیشتر افراد، ریزش مو چیزی بیشتر از چند سطح کوچک بدون مو نیست. اما در برخی موارد دیگر می‌تواند شدید تر باشد. برخی مواقع، می‌تواند سبب ریزش کامل موی پوست سر شود یا در موارد شدید سبب ریزش موی بدن می‌شود. شرایط ایجاد شده می‌تواند تحت تأثیر سن و جنس هرکس باشد، به نظر می‌رسد که بیشتر موارد در سنین کمتر از ۳۰ سال رخ می‌دهند.

آلوپسی کششی

آلوپسی یا ریزش موی کششی در افرادی که مدل موهایی دارند که باعث ایجاد نیروی کشش مداوم روی ریشه مو می شوند ، اتفاق می افتد. آلوپسی کششی قابل پیشگیری است و با آموزش مناسب در مورد نحوه آرایش مو، می توان آن را از بین برد. عوارض آلوپسی کششی ممکن است از کودکی به دلیل عدم توجه والدین به بستن مناسب موی سر کودک آغاز شود. آلوپسی کششی دو فازی است که شامل موارد زیر می‌گردد:

آلوپسی کششی که تازه فرد را مبتلا کرده است و غیر می‌باشد.

آلوپسی کششی مزمن که ایجاد زخم می‌کند و ماندگار است.

اطلاعات مربوط به جمعیت آفریقای جنوبی که بیشتر از مدل موهای سفت و مدل آفریقایی استفاده میکنند، نشان می دهد که این نوع ریزش هم در کودکان و هم در بزرگسالان رخ می دهد. در این جمعیت، ریزش مو کششی در حدود یک سوم زنان بزرگسال را به خود اختصاص داده است. در کودکان بین شش تا ۱۵ سال ، شیوع این بیماری حدود ۱۸%میباشد. جوانترین مورد گزارش شده از آلوپسی کششی ، کودک هشت ماهه است. اگرچه این بیماری در کودکان سنین مدرسه دیده می شود؛ ولی با افزایش سن میزان شیوع بیشتری نیز پیدا می‌کند و در میان زنان بالغ، مبتلایان بیشتری دارد.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *