کرونا و ضایعات پوستی

در روزهای ابتدایی کرونا علایم این بیماری را بیشتر با تب ، سرفه و تنگی نفس می شناختیم با پیشرفت بیماری و مطالعات گسترده در کشورهای مختلف مشخص شد کرونا می تواند ارگان های مختلفی را درگیر کند در زیر علایم شایع کرونا آورده شده است :


:Most common symptoms

fever

dry cough

tiredness

:Less common symptoms

aches and pains

sore throat

diarrhea

conjunctivitis

headache

loss of taste or smell

a rash on skin, or discoloration of fingers or toes

:Serious symptoms

difficulty breathing or shortness of breath

                                                                                                                                                                                  chest pain or pressure

loss of speech or movement

علایم و ضایعات پوستی ناشی از کرونا چهار دسته هستند :

 1- ضایعات پوستی به صورت مستقیم ناشی از خود ویروس کروناست؛ یعنی ویروس کرونا باعث آشکار شدن ضایعات پوستی شود.

2- واکنش دارویی ناشی از درمان کرونا فردی مبتلا به کرونا می‌شود و دارو دریافت می‌کند اما به آن دارو واکنش نشان داده و این واکنش به شکل حساسیت در پوست فرد ظاهر می‌شود که یک شکل آن ممکن است کهیر باشد؛ در نتیجه دسته دوم ضایعاتی هستند که ما برای درمان کرونا دارو استفاده می‌کنیم و باعث بروز ضایعات پوستی شود.

3- ضایعات پوستی ناشی از استفاده از عوامل محافظت کننده برای فرد است؛ مثلا شستن مرتب دست باعث می‌شود دست خشک شده و باعث اگزما یا خارش در دست شود؛ممکن است فردی در اثر استفاده از ماسک دچار رنگ دانه‌هایی در پوست شود که منجر به لک و جوش در همان ناحیه استفاده از ماسک شود.

4- برخی بیماری‌های پوستی که فرد از قبل داشته در حال حاضر و در زمان مواجهه با کرونا، این بیماری‌ها تشدید می‌شوند و بیشتر خود را نشان می‌دهند. مثل بیماری پسوریازیس

EMminor2010.JPG

کهیر

از جمله علائم کرونا، پیدایش کهیر در پوست می باشد  به آن Urticaria نیز می گویند ضایعات به صورت ناگهانی بر روی پوست ظاهر می‌شود و فرد را دچار خارش شدید می کند. محل ضایعات کهیر مرتبا دچار تغییر می شود به نحوی که به ندرت بیش از ۲۴ ساعت در یک محل باقی می مانند و در هرکجای بدن می توانند تظاهر پیدا کنند. کهیر از شایع ترین مشکلات  پوستی است که در اثر عوامل متعددی نظیر عفونت های ویروسی، داروها و حساسیت های محیطی بوجود می آیند‌.

ضایعات شبه آبله مرغان( بثورات پاپولار و وزیکولار)

ضایعات شبه آبله مرغان، برجستگی های کوچک و صورتی رنگی هستند که درون آنها پر از مایع شفاف می باشد (وزیکول) و مشابه ضایعاتی هستند که در اثر عفونت با ویروس آبله مرغان بوجود می آیند. بثورات اریتماتو پاپولار (به عنوان بثورات ناهموار قرمز) یا بثورات اریتماتو وزیکولار با کهیر متفاوت هستند زیرا برای چند روز یا چند هفته ادامه خواهد داشت. این علائم پوستی کرونا به صورت نواحی قرمز و ناهموار به نظر می‌رسد که ممکن است در هر نقطه از بدن وجود داشته باشد اما آرنج و زانو و همچنین پشت دست و پا را بیشتر درگیر می‌کند.

بثورات پورپوریک یا واسکولیت

این نام به نوعی برجستگی پوستی دردناک به رنگ قرمز تا بنفش اطلاق می شود که فقط بر روی انگشتان پا ظاهر می گردد (گاهی مواقع علاوه بر انگشتان پا، رو ی پاشنه پا، کف دست و یا حتی انگشتان دست نیز دیده می شود). ظاهر این ضایعات دقیقا مشابه ضایعات کهیر (Pernio) می باشد که در اثر تماس مکرر با سرما هم در کودکان و هم در بزرگسالان بوجود می آیند. (انگشتان پای کوویدی COVID toes)

 

از نظر علمی به عنوان سرماسوزک شناخته می شود ، این بیماری معمولاً در ماه های سرد بیشتر دیده می شود ، بنابراین هنگامی که متخصصان پوست در ماه های گرم سال شروع به مشاهده موارد بیشتری از این بیماری کردند، در ابتدای همه گیری توجه ویژه ای به آن کردند و توانستند ارتباط بین کووید 19 و این بیماری را تایید کنند.

بثورات به صورت برجستگی های مایل به قرمز و بنفش روی انگشتان پا ظاهر می شود و می تواند بسیاری از انگشتان را تحت تأثیر قرار دهد”. انگشتان دست و پا معمولاً خشک هستند ، اما خارش ندارند. با بهبودی بثورات ، لایه های بالایی پوست ممکن است در جایی که برآمدگی های بنفش وجود دارد ، کنده شده و لکه های پوسته ای برجای بگذارد.  

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *