لیزر چگونه باعث رفع موهاى زائد مى‌شود؟

لیزر، در واقع پرتو نورى است که به علت داشتن ویژگی هایى نظیر تک رنگ بودن و داشتن انرژى زیاد، کاربردهاى متعددى در علم پزشکى پیدا کرده است. یکى از محبوبترین کاربردهاى لیزر، رفع موهاى زائد است. لیزر موی زائد، براساس خاصیت جذب انتخابى توسط رنگدانه ملانین موجود در موها، عمل مى‌کند. به عبارت دیگر، لیزر روى سطح پوستى که موى زائد دارد، تابانده مى‌شود، رنگدانه هاى ملانین موجود در موها، انرژى لیزر را جذب کرده و آن را از سطح پوست، به عمق ٢ تا ٣ میلیمترى پوست، جایى که سلول هاى تولیدکننده مو در ریشه موها قرار گرفته‌اند، رسانده و باعث تخریب این سلول ها مى‌شود.

 

چرا لیزر موهای زائد در چند جلسه انجام می‌شود؟

علت این موضوع ، چرخه رشد مو در انسان است.

 به عبارت دیگر؛ هر تار مو، سه مرحله تکاملی را طى مى‌کند:

١مرحله رشد یا آناژن

 ٢- مرحله انتقالی با کاتاژن

 ٣- مرحله استراحت یا تلوژن

لیزر فقط روى موهایى که در مرحله رشد یا آناژن هستند، مؤثر بوده و روى موهایى که در مراحل کاتاژن و تلوژن باشند، بى تأثیر است،به همین علت یکى ازعوامل مؤثر در اثربخشى لیزر، تعداد موهاى درمرحله آناژن ناحیه اى است که لیزر مى‌شود.

مقایسه لیزر موی زائد و الکترولیز :

الکترولیز (electrolysis) یعنیتخریب (lysis) با استفاده از برق(electro)، در این روش، یک سوزن نازک در کنار ساقه مو، به عمق پوست وارد می‌شود و از طریق برقراری جریان الکتریسیته، فولیکول مو تخریب می‌گردد.

مزیت الکترولیز نسبت به لیزر اینست که برای همه انواع موهای زائد، حتی موهای بور و سفید قابل استفاده است؛ درحالیکه لیزر روی موهای تیره رنگ، مؤثر است. اما معایب الکترولیز که کاربرد آن را محدود کرده است عبارتنداز:

۱تأثیر الکترولیز تا حد زیادی وابسته به اپراتور است، زیرا سوزن الکترولیز، باید بطور کامل در تماس با فولیکول مو قرار بگیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

۲تأثیر الکترولیز در افراد مختلف، متفاوت است؛ به عبارت دیگر بعضی از افراد از الکترولیز نتیجه خوبی می‌گیرند و بعضی دیگر نتیجه نمی‌گیرند.

۳الکترولیز برای درمان موهای زائد مناطق وسیع، عملا ممکن نیست.

چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟

۱وجود اختلالات هورمونی

۲مصرف دارو های خاص

۳وجود بعضی بیماریها

۴سابقه گوشت اضافه در محل عمل

۵سابقه تبخال مکرر

۶سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی

۷برنزه بودن

۸وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر

۹مصرف ایزوترتینویین

۱۰مصرف داروهای حاوی طلا

۱۱سابقه بیماریهایی مثل لوپوس

۱۲افراد باردار 

تاثیر نوع پوست بر لیزر موهای زائد

کامل ترین دسته بندی پوست، دسته بندی دكتر نوئل فيتز پاتريك است كه براساس رنگ پوست، رنگ مو، رنگ چشم و واكنش پوست به نور خورشيد، انواع مختلف پوست رابه شش گروه تقسيم كرده است.

    • پوستهای بسيار سفيد : داراى كك ومك، موهاى قرمز، مردمك چشم آبى، که پوست خیلی سریع در مقابل آفتاب مى‌سوزد و به هیچ عنوان برنزه نمى‌شود.
    • پوستهای سفيد : موهاى بلوند و مردمك چشم روشن، که پوست در مقابل آفتاب مى‌سوزد و احتمال خیلی کمی دارد که برنزه شود.
    • پوستهای گندمى : موهاى قهوه اى، که پوست در مقابل آفتاب گاهى مى‌سوزد و خیلی خوب برنزه نمى‌شود.
    • پوستهای سبزه : موهاومردمک هاى تيره،که پوست درمقابل آفتاب خيلى خوب برنزه مى‌شودوبندرت مى‌سوزد.
    • پوستهای قهوه اى : تيره، که در اثر آفتاب اصلا نمى‌سوزد و به شدت برنزه مى‌شود.
    • پوستهای كاملاً تيره : كه اصلا در مقابل آفتاب نمى‌سوزد. (مثل سياهپوستان)

بسته به این که فرد از کدام تیپ و نوع پوست برخوردار باشد، نتیجه ی مختلف و مخصوص به خود را با استفاده از لیزر دریافت خواهد کرد.

مزایای لیزر موهای زائد

۱درد ناشی از لیزر بسیار کم است

۲بصرفه بوده و از بین بردن موهای زائد دائمی است

۳نتیجه را بلافاصله بعد از اتمام کار می توان مشاهده کرد

۴لیزر برای همه افراد با انواع پوستها و رنگها  قابل اجرا است

تعداد جلسات لیزر موهای زائد 

تعداد جلسات لیزر برای بیشتر اشخاص بین ۶ تا ۸ جلسه است که بین هر جلسه تا جلسه بعد از ۵ تا ۸ هفته فاصله می‌افتد و در نهایت مقدار موهای زائد تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. ده درصد باقی مانده بافت نازکتر و رنگ روشن تری خواهند داشت و به اصطلاح بصورت کرکی می باشد.

  • چرا لیزر موهای زائد در چند جلسه انجام می‌شود؟

علت این موضوع ، چرخه رشد مو در انسان است. به عبارت دیگر؛ هر تار مو، سه مرحله تکاملی را طى مى‌کند:

١مرحله رشد یا آناژن

 ٢- مرحله انتقالی با کاتاژن

 ٣- مرحله استراحت یا تلوژن

 آناژن (مرحله فعال) ، کاتاژن (مرحله انتقال کوتاه بین آناژن و تلوژن) و تلوژن (مرحله استراحت و آماده سازی مجدد برای مرحله آناژن). هر سه مرحله به طور همزمان اتفاق می افتد. و  هر فولیکول مو مستقل است و در زمان های مختلف چرخه رشد را پشت سر می گذارد ، به همین دلیل است که تمام موهای زائد شما با یک جلسه لیزر به یکباره از بین نمی روند. مشخص شده است که در هر زمان ، حدود ۸۵٪ ۹۰٪ موهای شما در مرحله آناژن ، ۱-۲٪ در مرحله کاتاژن و ۱۰-۱۴٪ در مرحله تلوژن قرار دارند.

تفاوت اصلی بین موهای بدن و موهای سر نیز در طول دوره آناژن است. مرحله آناژن برای بازوها ، پاها ، ابروها و غیره در مقایسه با موهای سر که ۳-۷ سال طول می کشد فقط ۳۰-۴۵ روز طول می کشد. هرچه مو در فاز آناژن بیشتر بماند ، بیشتر رشد می کند.

در پایان مرحله آناژن موهای شما وارد فاز کاتاژن می شوند. یک مرحله کوتاه که تقریباً ۱۰ روز طول می کشد. پیاز مو به سمت بالا هل داده و کراتینه می شود. کوتاه و ضخیم به نظر می رسد و به آن موهای کلوپ گفته می شود. رشد متوقف می شود و غلاف ریشه خارجی منقبض می شود و به ریشه مو متصل می شود.

مرحله نهایی ، تلوژن ، به عنوان مرحله استراحت است که رشد متوقف می شود و کل ساختار برای یک دوره زمانی متغیر استراحت می کند ، این مرحله یک ماه و نیم برای موهای لب بالا تا سه الی شش ماه برای موهای ساق پا است. موهای باقیمانده کلوپ خارج می شود و مرحله آناژن دوباره آغاز می شود.

فاز آناژن بهترین مرحله برای از بین بردن مو با لیزر موهای زائد است زیرا لیزر به خوبی در فولیکول مو تاثیر می گذارد.

با توجه به چرخه های مختلف رشد مو ، به طور متوسط ​​ ۶-۸ جلسه درمان لیزر برای حذف موهای زائد توصیه می شود.

همچنین الگوی رشد مو بسته به اینکه مرد یا زن باشید ، تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل تعداد جلسات لیزر موهای زائد آقایان بیشتر است. علاوه بر این مسائلی مانند موضوعات بهداشتی می توانند الگوهای رشد سلامت را تعیین کنند. درمان در مرحله صحیح چرخه رشد و اطلاع از تاریخچه پزشکی مشتری در موفقیت لیزر برای حذف موهای زائد موثر است.

۱۵ نکته مهم قبل از لیزر موهای زائد

    • ناحیه مورد نظر برای لیزر باید تراشیده شود.
    • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
    • کسانی که دچار  آفتاب سوختگی هستند باید قبل از درمان دو هفته صبر کنند تا از آسیب اضافی به پوست جلوگیری شود.
    • هفت روز قبل از درمان ، از مصرف محصولات برنزه کننده خودداری کنید.
    • در صورت لزوم ، ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قبل از شروع لیزر موهای زائد از کرم بی حسی استفاده کنید. تمام محصولات روی پوست باید قبل از لیزر کاملاً از روی پوست پاک شوند.
    • افراد باید برای حفظ بهداشت خود و کلینیک لیزر با پوست تمیز مراجعه نمایند.
    • از لایه برداری و استفاده از مواد شیمیایی دو هفته قبل و دو هفته پس از لیزر خودداری کنید.
    • هفت روز قبل از درمان استفاده از تمام محصولات آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسیل (AHA / BHA) ، هیدروکینون ، رتینول ها / رتینوئید ، تازوراک و دیفرفرین را قطع کنید.
    • کسانی که دارای هرگونه ضایعه غیر طبیعی ، خال یا لکه هایی در منطقه هستند که باید تحت درمان قرار گیرند ، باید قبل از لیزر توسط پزشک معالج مداوا شوند.
    • افراد باید سه هفته قبل از لیزر ، استفاده از اپیلاسیون و موچین را متوقف کنند.
    • کسانی که در 6 ماه گذشته از محصولات Accutane یا محصولات مشابه استفاده کرده اند ، نمی توانند لیزر موهای زائد را انجام دهند.
    • افراد نباید طی ۲ ساعت قبل و بعد از لیزر ، فعالیت های بدنی که سبب افزایش دمای بدن و فشار خون می شوند را انجام دهد.
    • آنتی بیوتیک ها ممکن است باعث افزایش حساسیت به نور شوند. توصیه می کنیم در صورت مصرف آنتی بیوتیک طولانی مدت قبل از دریافت لیزر درمانی با پزشک خود صحبت کنید.
    • باید ۷ روز قبل از درمان با لیزر از مصرف داروی آنتی بیوتیک خودداری کنید.
    • اگر لیزر موهای زائد پا انجام می دهید بلافاصله بعد از لیزر چکمه نپوشید.

۸ نکته جهت مراقبت های بعد از لیزر مو

    1. از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب شدید تا ۷ روز اول جدا خودداری کنید.
    2. اگر پس از انجام لیزر موهای زائد پوستتان تاول زد ، آنرا دستکاری نکنید. اگر پوست دچار مشکل شد از پزشک خود بخواهید یک پماد معرفی کند تا بهبود یابید.
    3. همچنین ممکن است برای کاهش ناراحتی های بعد از درمان ، از ژل ترمیم کننده ، حوله های خنک ، کمپرس یخ یا آلوئه ورا استفاده کنید.
    4. بلافاصله پس از لیزر مو از گرم کردن محل خودداری کنید.
    5. حداقل از ۲ هفته بعد از درمان یا تا زمان بهبودی ، از هرگونه درمان دیگر با لیزر یا روشهای شیمیایی در ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
    6. استفاده از طیف وسیع ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر هنگام دریافت درمانهای لیزر بسیار مهم است و برای حفاظت از پوست توصیه می شود.
    7. اگر عوارض جانبی مانند افزایش بیش از حد رنگدانه یا  قرمزی طولانی مدت و تورم ، واکنش هیستامین یا تاول را تجربه کرده اید ، برای راهنمایی در مورد درمان با پزشک خود تماس بگیرید.
    8. برای دستیابی به بهترین نتیجه ، جلسات درمانی کامل را در فواصل زمانی که توسط  متخصص توصیه می شود انجام دهید.

معرفی انواع دستگاه لیزر موهای زائد

کلینیک های زیبایی جهت انجام لیزر از دستگاه های متنوعی استفاده می کنند که در ادامه به لیست برخی دیگر از دستگاههای لیزر مو اشاره می کنیم:

1-ليزر الكساندرايت ( Alexandrite Laser )

دستگاه لیزر الکساندرایت برای حذف موهای زائد در پوست های نوع ۱، ۲، ۳  کاربرد دارد و در حال حاضر جزو محبوب ترین و شناخته شده ترین دستگاه های لیزر موی زائد در ایران است . ولی باید بدانید که به دلیل ایجاد التهاب در پوست از نظر منطقی استفاده نکردن از آن بهتر و منطقی تر است.

2-لیزر آپوجی ( Laser Apogee )

لیزر آپوجی ساخت کمپانی Cynosure آمریکا ست، یکی از انواع دستگاه های لیزر مو با تکنولوژی الکساندرایت موجود در بازار ایران است.

البته با توجه به عدم پیشرفت در سالیان متمادی و ارائه کیفیت یکسان در سال‌ها و عدم توجه به پیشرفت کم کم آن را از چرخه رقابت خارج کرده است.

3-لیزر دایود ( Diode Laser )

این نوع از دستگاه های لیزر موهای بدن که برای تمامی انواع پوست ۱ تا ۶ قابل استفاده است، یک مشکل کلی را به همراه دارد و آن این است که در زمان استفاده از دستگاه لیزر دایود پوست تا حد زیادی ملتهب و قرمز می شود.

این دستگاه بسیار پر قدرت بوده و تمامی موهای زیر پوست را نیز از بین می برد. دستگاه دایود هم نسبت به الکساندرایت امن تر است و هم نتایج آن همانند الکس هست. بنابراین برخلاف تصور عامه در قیاس بین دو دستگاه لیزر دایود و الکساندرایت ، دستگاه لیزر دایود هم بصرفه تر و هم امن تر است.

یکی از تفاوت های دستگاه لیزر الکساندرایت و دایود این است که لیزر الکساندرایت تنها برای تایپ های پوست ۱ ، ۲ و ۳ کارایی دارد و  به دلیل اینکه دستگاه الکس ملانین ها را خیلی تحت تاثیر قرار می دهد ، در دیگر انواع پوست ممکن است باعث ایجاد سوختگی شود.درحالیکه لیزر دایود برای همه انواع پوست های ۱ تا ۶ کارایی دارد.

همچنین لیزر الکس یک سری لامپ و سورس دارد که اگر تعویض نشوند این دستگاه به هیچ عنوان کارایی ندارد و فقط یک نور را ساطع می کند. ولی لیزر دایود تا زمانی که نور می تابند کاملا موثر است.

4- ليزر آی پی ال ( IPL Laser )

این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاههای لیزر برای حذف موهای زائد بدن به شمار می رود که نسبت به سایر دستگاه ها قیمت آن کمتر است . نکته قابل توجه این است که زمانی که از لیزرهای خانگی صحبت به میان می آید منظور این روش درمان است که در برخی مواقع آثار مطلوبی از ان برجای نمی ماند.

5- ليزر ان دى ياگ ( Nd:YAG Laser )

این روش لیزر برای قسمت های تیره و پوست های گندمی نقش موثری ایفا می کند که در واقع به عنوان یکی از دستگاه های مدرن حائز اهمیت است.

عوارض جانبی  لیزر موهای زائد چیست؟

شایع ترین عوارض جانبی احتمالی که 1 تا 3 روز اول بعد از لیزر موهای زائد به وجود می آید شامل :

    • احساس درد و ناراحتی بعد از لیزر موهای زائد.
    • تورم بعد از لیزر موهای زائد.
    • سرخی بعد از لیزر موهای زائد.

عوارض جانبی نادر دیگر که ممکن است به وجود بیاید شامل :

1-  تاول زدن
2- تبخال تبخال (تبخال)
3- عفونت ها
4-  جای زخم
5-  روشن یا تیره شدن پوست

خواهشمند است بعد از لیزر تا مدت ۲۴ ساعت به هیچ عنوان موارد زیر را انجام ندهید:

    • استفاده از مواد شوینده در محل لیزر
    • فعالیت بدنی شدید
    • آرایش
    • استفاده از دوش آب (بدون مواد شوینده در ۲۴ ساعت اول بلامانع است اما بهتر است انجام ندهید.
    • از زمان لیزر به مدت ۳ روز کرم “زینک + بتامتازون” (برای نواحی بدن) و کرم “زینک + مومتازون” (برای نواحی صورت) را هر ۸ ساعت بزنید و از روز چهارم به بعد از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. دقت فرمایید کرم زینک را به نسبت یک سوم کرم های دیگر استفاده نمایید.
    • در طی جلسات به هیچ عنوان پوست خود را برنزه نکنید (حمام آفتاب، سولاریوم و…) در صورت استفاده، حتما ما را در جریان قرار دهید.
    • ریزش موها در جلسات لیزر، در هر فرد متفاوت است، ممکن است پس از ۲۰ روز از جلسه اول و یا حتی ممکن است پس از جلسه دوم و سوم اتفاق افتد (بدین معنی که در جلسات قبل ممکن است ریزش اتفاق نیفتد). این کاملا نسبت به شرایط پوست هر فرد متفاوت است. همچنین در صورتی که پیش تر در مرکز درمانی دیگری لیزر انجام داده اید الگوی ریزش مسلما نمی تواند مانند سابق باشد.
    • در طی جلسات هر زمان موها رشد کردند فقط با تیغ آنها را بتراشید وبه هیچ عنوان از بند، موچین و اپیلاسیون استفاده نکنید. (در غیر این صورت جلسات لیزر بعدی بی فایده خواهد بود).
    • ممکن است دقیقا بعد از لیزر ریشه های سیاه رنگ مو را روی پوست خود ببینید که در واقع ریشه موی سوخته شده است و بعدا می ریزد.
    • برای جلسه بعدی لیزر صورت ۱ماه بعد و برای لیزر بدن ۲ماه بعد مراجعه کنید. مراجعه به موقع شما باعث جوابگیری بهتر و عدم افزایش جلسات خواهد بود.
    • خانم های کمتر از ۵۰ سال که در نواحی صورت، دور سینه، شکم وکشاله ران موی زاید دارند باید حتما آزمایش هورمونی وسونوگرافی تخمدان انجام دهند.

آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

اینکه در زمان استفاده از لیزر برای حذف موهای زائد احساس درد بکنید یا خیر، به نکات مختلفی بستگی دارد. به طور کلی دردی که ممکن است در زمان استفاده از دستگاه لیزر  احساس شود، ناشی از گرم شدن پوست است و سیستم خنک کننده موجود و عملکرد صحیح آن می تواند درد را به طور کامل از بین ببرد.

البته اگر پوست حساسی دارید می توانید از پزشک یا مسئول لیزر درخواست کنید پیش از شروع کار از پماد یا ژل بی حسی برای شما استفاده کند. ضمناً موارد زیر می تواند به شما در کاهش حس درد کمک کند:

    • استفاده از کرم های بی حس کننده
    • گذاشتن یخ از حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه قبل بر روی موضع لیزر
    • استفاده از دستگاه های لیزر که به سیستم خنک کننده هوای سرد مجهز هستند
    • نوشیدن یک بطری آب حدود ۴ الی ۶ ساعت قبل از شروع درمان
    • عدم انجام لیزر در زمان عادت ماهانه برای خانم ها

پرسش و پاسخ

تعداد جلسات لیزر مو چقدر می باشد؟

تعداد جلسات مورد نیاز برای از بین بردن موهای زائد با لیزر کاملا بسته به نوع دستگاه و نوع پوست و مو افراد متغیر بین ۴ الی ۸ جلسه می باشد.

فاصله بین جلسات لیزر چقدر می باشد؟

فاصله جلسات بین لیزر بسته به نوع دستگاه متغیر بین ۳۰ الی ۵۰ روز می باشد.

آیا لیزر مو درد داره؟

با پیشرفت دستگاه های لیزر ،کولینگ (خنک کننده) هایی بسیار قوی که گرمای لیزر رو تا بیشترین حد کاهش میدهند روی دستگاه ها به کار رفته و درد ناشی از لیزر را ناچیز کرده اند.

آیا در طی جلسات لیزر امکان شیو کردن مو هست؟

در طی جلسات لیزر می توان از تیغ یا ژیلت و همچنین پودرهای موبر استفاده کرد. بهتر هست که تعداد دفعات شیو کردن کمتر شود.

آیا لیزر مو روی پوست های تیره نیز انجام می شود؟

بله ٬ برای افرادی که طیف پوستی تیره ای دارند امکان انجام لیزر برای از بین بردن موهای اضافی و زائد هست که بیشترین بازدهی را با لیزر طول موج اندیاگ می توانند داشته باشند.

مدت زمان لیزر چقدر می باشد؟

مدت زمان مورد نیاز جهت انجام لیزر کاملا بسته به مساحت ناحیه مورد نظر دارد؛ به طور مثال برای لیزر صورت مدت زمان ۱۰ دقیقه و برای کل بدن حدودا یک ساعت زمان مورد نیاز است.

آیا برای افرادی که پوست سولار کرده دارند ٬ لیزر مو انجام می شود؟

بله٬ افرادی که پوست سولار کرده داردن ٬ حتما باید ۳۰ الی ۴۰ روز از انجام سولار گذشته باشد که امکان ایجاد تورم روی پوست یا سوختگی به صفر رسیده باشد.

آیا امکان لیزر موهای کرکی وجود داره؟

بله٬ ریشه های موهای کرکی ضعیف هستند و با استفاده از لیزر کم قدرت (طول موج آندیال) از بین می روند.

قیمت لیزر مو چقدر می باشد؟

قیمت لیزر موهای زائد بسته به ناحیه مورد نظر و نوع دستگاه متفاوت می باشد.

حداقل سن مجاز برای انجام لیزر مو چقدر می باشد؟

حداقل سن جهت انجام لیزر مو های زائد ۱۵ سال می باشد.

آیا لیزر موهای زائد باعث ایجاد لک یا زخم خواهد شد؟

خیر٬ در صورتی که با دستگاه های دارای تاییدیه و توسط افراد دارای تخصص انجام شود هیچگونه اسیبی نخواهد داشت.

تاثیر لیزر مو های زائد چقدر می باشد؟

تاثیر لیزر مو های زائد بسته به متابولیسم بدن افراد بین ۸۰ الی ۱۰۰ درصد می باشد.

کدام نواحی از بدن قابلیت لیزر مو را دارند؟

پیشانی- شقیقه ها – گونه ها – پشت لب – چانه – روی فک ها- غبغب- گردن- گوش ها – خط ریش – سینه – وسط سینه – شکم- خط ناف – کمر – شانه ها – کل دست ها- انگشتان- ران ها – ساق ها – رو و اطراف زانو-  روی باسن- خط مایو

آیا تمام افرادی که موهای زائد زیادی دارند، داوطلب مناسبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

نه، موهای زائد، اضافی یا ناخواسته به 2 دلیل هورمونی یا غیرهورمونی ایجاد می شوند. اگر دلایل هورمونی باعث ایجاد موهای زائد شوند، شما نمی توانید هیچ نوع لیزری و بدون درمان بیماری زمینه ای از پس این موها بربیایید. اختلالات هورمونی یا ابتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث می شود خانم ها در قسمت هایی از بدن خود که به طور طبیعی مو ندارند، با موهای ضخیم و تیره مواجه شوند. از این رو، چنین افرادی باید ابتدا بیماری و سپس موهای زائد خود را درمان کنند.

یعنی افرادی که مشکلشان هورمونی است، نمی توانند لیزر کنند؟

 چرا؛ ولی این بیماران باید همزمان با لیزر، درمان دارویی برای رفع بیماری هورمونی خود را هم انجام دهند. درمان دارویی از رشد موهای جدید پیشگیری می کند و لیزر هم همزمان، موهای ایجاد شده را از بین می برد. این در حالی است که لیزر بدون داوردرمانی برای این بیماران، فقط صرف هزینه اضافی و بی فایده است.

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *